Озодии виҷдон ва масоили таҳаммулпазирии динӣ

№3(4265) 09.01.2021

DSC_7621Ҳар як давлат муносибат­ро ба дин, арзиш ва муқаддасоти он аз тариқи қабули қонунҳои дахлдор ва санадҳои меъёрию ҳуқуқӣ муайян мекунад. Дар ҳамин замина озодии виҷдон ва озодии пайравӣ ба дин ҳуқуқҳои табиии инсон буда, аз ҷониби ҳар гуна давлат эҷод намешаванд, балки ҳузури маънавиашон дар ҷомеа эътироф мегардад. Дар кишвар Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикис­тон «Дар бораи озо­дии виҷдон ва иттиҳодияҳои динӣ», ки 26 марти соли 2009 таҳти рақами 489 қабул гардид, беш аз даҳ сол аст, ки муваффақона амал мекунад. Он дар асоси муқаррароти моддаи 26 Конститутсияи Ҷумҳурии Тоҷи­кис­тон таҳия шудааст: «Ҳар кас ҳуқуқ дорад муносибати худро нисбат ба дин мустақилона муайян намояд, алоҳида ва ё якҷоя бо дигарон динеро пайравӣ намояд ва ё пайравӣ накунад, дар маросим ва расму оинҳои динӣ иштирок намояд».

Зимнан, риоя накардани таҳаммулпазирӣ дар ифодаи динию маз­ҳа­бии он ҳатто дар ҷомеаи муосир сабаби ҷангу фоҷиа ва харобию нооромӣ мегардад. Эътироф накар­дан ва бе­эъти­ноӣ зоҳир намудан ба эҳсосот ва ар­зиш­ҳои эътиқодии пайравони динҳои дигар боиси сар задани ҷангҳои хунин, пора-пора шудани давлатҳо ва ба мушкилот мувоҷеҳ шудани миллатҳо гардидааст.

Дар айни замон ҳузури таҳаммулнопазирӣ ё таассуби динӣ дар дохили ҷомеа метавонад ҳамчун абзори таъ­сир­гузор дар дасти давлатҳои манфиат­дор барои таф­ри­қа­ан­дозӣ истифода шавад. Ба ҳамин хотир, аз дав­рони қа­дим раф­тори ношояме ҷиҳати ба роҳ мондани фаъолияти гурӯҳ­ҳои таблиѓотӣ бо номи мубашширон барои паҳн кар­дани меъёрҳои динӣ ва арзишҳои миллӣ роҳан­до­зӣ мешуд, ки ҳатман ҳадафҳои пин­ҳони сиёсиро низ пай­гирӣ мекарданд.

Мафҳуми «толерантиа»-и лотинӣ, ки дар забони тоҷи­кӣ бо вожаҳои таҳаммул­пазирӣ, дар арабӣ – «тасо­муҳ», дар русӣ – «толерантность» машҳур гаштааст, маъ­нои «пур­­саб­рӣ, шикебо будан ва қабул доштан»-ро дорад. Ҳам­чун истилоҳи ҷомеашиносӣ он пазируфтор будан ба ҷа­ҳон­бинӣ, тарзи ҳаёт, рафтор ва анъанаҳои дигарон аст. Та­ҳаммулпазирӣ ҳеҷ гоҳ муодили бета­фо­ву­тӣ ё беэътиноӣ нест. Он, ҳамчунин, маънои пазируфтани ҷаҳонбинӣ ва тарзи ҳаёти дигаронро надорад, балки ҳамон аст, ки бар дигарон ҳам ҳуқуқи зиндагӣ кар­дан аз рӯйи ҷаҳонбиниро медиҳад.

Ин ҷо барои муайян кардани аҳамияти фарҳанги та­ҳам­мулпазирӣ ва одоби ҳамзистӣ дар ҷомеа руҷӯи таъ­рихӣ кардан ба оғози бархӯрд­ҳои фарҳангҳои миллию ди­нӣ мувофиқи мақсад менамояд. Пӯшида нест, ки оғози ман­фиатҷӯӣ дар ҷаҳон бархӯрди масеҳият ва исломро рӯйи кор овард. Масеҳият тавассути тарҷумаи «Септуагин­­та» (70 тарҷума) ба қитъаи Аврупо ворид гардид ва калисои католикиро дар Ватикан бунёд гузошт. Таъ­ли­моти яккахудоии динӣ дар Аврупо абзори қавие барои маҳ­дуд кардани оини бутпарастӣ ва мактабҳои ниги­лис­тӣ гардид. Ба қавли дигар, дини нав барои бартараф кардани ҳама гуна унсури халалрасони рушди ҷомеа ва дав­латдории Аврупо як муддат омили муттаҳид­ку­­нанда буд. Ило­ва бар ин, як идда давлатҳои миллии аврупоӣ дар асоси мансубияти динӣ аз нигоҳи иқ­ти­содӣ ва тиҷоратӣ ҳам­паймон шуданд. Дар минтақаи фарҳангии Чину Ҳинд ва Осиёи Марказӣ низ андешаи монанд ба ягонагӣ пайдо шуд, ки онро истилоҳи ҷуғ­ро­фии рӯйи Замин (под­­­­не­бесная – зери чархи кабуд) ҳамчун ҷамъияти уму­ми­инсонӣ ифода мекард. Вале дар ин ҷо ҳампаймонӣ дар асоси динӣ ба вуҷуд наомад.

Пасон, зуҳури ислом мансубияти динии миллату давлатҳоро ҳамчун меҳвари асосӣ ба омили тавонои му­но­сибатҳои сиёсӣ ва иқтисо­дӣ табдил дод. Ҷавҳари матлаб дар он аст, ки сипоҳи исломиён ба кишварҳои масе­ҳи­та­бор ва минтақаи густариши фарҳангҳои қадим – қиб­ти­ён, бобулиён, сурёниён ва порсиён ҳам футуҳот анҷом дода, онҳоро мусулмон карданд ва нуфузи фар­ҳанги­а­шонро хира гардониданд. Афзун бар ин, онҳо қисмати умдаи минтақаи густариши фарҳанги ҳеллинистиро доимӣ тасарруф намуда, аз тариқи вилояти Андалуси Испания ба амнияти умумии Аврупо хатари ҷиддӣ ворид кардан гирифтанд. Ислом дар зоти худ хусусияти бун­ёдгароии динии тавсеапазир нишон дод. Ҳамин воқеият нахустин иттиҳоди кишварҳои Аврупоро дар пояи ҳамгироии иқтисодӣ ва динию сиёсӣ бо номи «ҷангҳои салибӣ» (Cruzada) ҳамчун муқовимат бар муқобили тавсеаи мусулмонӣ ва озод кардани Замини муқаддас ба вуҷуд овард.

Дар шароити қурунивустоӣ империяҳои теократии мусулмонӣ тақвият ёфтан гирифтанд ва муқовимати олами масеҳият ва ислом дар ҳавзаи баҳри Миёназамин хусусияти доимӣ касб кард. Ва ҳар ду ҷониб зимни масъала­гу­зориҳо аз мавқеи бунёдӣ корбарӣ мекарданд. Барои собит кардани даъво онҳо ба матнҳои муқаддас такя мекарданд, ки ин равиши бунёдгароӣ (фундаментализм)-ро дар динҳо ба вуҷуд овард. Ҳар ҷониб мехост ҳаққу ҳуқуқро дар асоси қудсияти китобҳои осмонӣ талаб намояд.

Арабҳо падидаи зуҳури пайғамбари ислом (с), фарҳанги мусулмонӣ ва «Қуръон»-у суннатро мисли гавҳараки чашм ҳифз мекарданд. Дар баробари ин, забони арабӣ низ неруи қавии глобалӣ шуд. Аз ҷониби дигар, қабилаҳои арабитабори нимҷазира ба ҷуз ҳамин каш­фиёт дар таърихи мавҷудияташон чизи дигаре ҳамчун дас­товез надоштанд ва дар атрофи идеяи динӣ ва мил­лӣ муттаҳид шуданд.

Ин рафтори онҳо навгонӣ набуд, чунин рафтор дар анъанаи бунёдгузории динҳои дигар низ ҷой дошт. Дар ҳамаи дин мафҳуми сегонаи таълимоти динӣ (герменевтическая триада) – матни муқаддас, таъвил ва тат­биқ вуҷуд дорад. Равиши бунёдгароӣ саъй мекунад, ки дар ҳолатҳои буҳронӣ масъалагузориро қасдан аз мавқеи баёни матлаб дар матни китобҳои муқаддас баҳогузорӣ намояд. Дар ин сурат вариантҳои таъвил, яъне тафсиру шар­ҳи масъала вобаста ба мавқеи мазҳабҳои гуногун ва тат­би­қи амалии он дар шароити ҷуғрофии гуногун кам ба эътибор гирифта мешавад. Аз ин мавқеъ, мувофиқ омадани андешаҳои бунёдгароии динӣ бо равандҳои ҷаҳонишавӣ ҳамчун абзори сиёсӣ барои мавҷудияти андешаи таҳаммулпазирӣ хатару таҳ­дид­­ҳои ҷиддӣ ба бор оварда метавонад. Бадтар аз ин, давлатҳои пешрафта мехоҳанд ба сари арзишҳои мусулмонӣ кулоҳи технологияи сиёсӣ (политтехнология) бипӯ­шо­нанд, ки вазъияти ногувори сиёсию амниятӣ дар Ховари Миёна мисоли равшани он аст. Таъсири манҳуси ин ра­ванд дар шакли анҷом додани амалиёти террористӣ акнун ба кишварҳои ғайримусулмонӣ низ сироят карда истодааст.

Масъалаи риояи таҳаммулпазирӣ дар шакли динии он барои таъмини амнияти ҷомеаи муосир ниҳоят муҳим аст. Таҳам­мул­пазирии динӣ барои нигаҳдории оромии дохилӣ, пешгирӣ кардани нофаҳмиҳо, хунсо кардани ғаразҳои сиёсии неру­ҳои беруна ва безарар гардонидани таъсири онҳо ба устувории давлату миллат ва фарҳангу диёнат нақши меҳварӣ боз­ида метавонад. Баръакс, дар ҳолати набудани таҳам­мулпазирии динӣ гуногунии динҳо, конфессияҳо ва маз­ҳаб­ҳо метавонад муҷиби аз дохил заиф гардидани иқти­дори давлатҳо ва хуруҷи нооромиҳо шавад.

Дар ин замина, моҳияти таҳаммулпазирии диниро ба таври зерин ифода кардан мумкин аст: «Таҳаммулпазирии динӣ изҳори муносибати хушоянд, гуворо ва писандида аз ҷониби пайравони як дин ба пайравони динҳои дигар ва баръакс аст. Ҳар яке аз онҳо ба бовару эътиқодоташон пай­равӣ мекунанд ва дар айни замон ҳуқуқи якнавохти дигаронро эътироф менамоянд». Бо вуҷуди ин, та­ҳам­мулпазирии динӣ падидаи бисёрҷанба ва қобили та­ваҷҷуҳи бузург буда, дорои шарҳу баён ва тавсифҳои гуно­гун аст. Аз ҳамин ҷост, ки ин мафҳум баҳогузорӣ ва идроку ифодаҳои мухталиф дорад. Бе зикри тафсилоти зиёд танҳо ишора карданӣ ҳастем, ки таҳаммулпазирии динӣ ба ду намуди асосӣ – мусбат ва манфӣ ҷудо мешавад.

Дар тасаввури мусбат он маъ­нои пазируфтани фарҳангу маърифат, эҳтироми ар­зиш­ ва ақидаҳои динию мазҳабии пайравони динҳои дигарро ифода менамояд.

Дар тасаввури манфӣ бошад, маънои беэътиноӣ зоҳир намудан ба дидгоҳҳои динию мазҳабӣ ва маҷмӯи арзишҳои дигаронро ифода менамояд, ки дар натиҷаи чунин муносибат зуҳури бадбинӣ ва бархӯрдҳои номатлуб дар заминаҳои динию мазҳабӣ номумкин мегардад.

Дар ҳар ду ҳолат ҳам, новобаста ба он ки таҳаммул­па­зирии динӣ нисбат ба пайравони динҳои дигар аз мавқеи арҷгузорӣ ё бетафовутӣ зоҳир мегардад, истиқрору устувории иҷтимоӣ ва ҳамзистии гурӯҳҳои динию конфес­сия­ҳои гуногунро таъмин менамояд. Бо вуҷуди ин, аз ду намуди дар боло зикршудаи таҳаммулпазирии динӣ аввалӣ, яъне эътироф ва эҳтироми арзишҳо ва ақидаҳои динию мазҳабии пайравони динҳои дигар авлотар аст, зеро бе­та­фо­вутӣ, ки мазмуни ноогоҳиро дорад, дер ё зуд метавонад ба зуҳуроти таҳаммулнопазирӣ оварда расонад. Дар ин маврид ба роҳ мондани корҳои тарғиботӣ ва маърифатию фаҳмондадиҳӣ бисёр муҳим аст, то ки ҷаҳолату но­огоҳӣ сабаби ташаккули равандҳои бадбинӣ ва беэҳ­ти­ро­мӣ нагардад.

Зимнан, дар фарҳанги миллии тоҷикон таҳаммулпазирӣ ва одоби ҳамзистӣ ба платформаи Наврӯзи хусравонии тоҷи­кон ва таълимоти моваруннаҳрии мазҳаби ҳанафӣ пайванди ногусастанӣ дорад.

Тавре маълум аст, дар оғози асри ХХI бо ташаббуси Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ — Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ва дастгирии кишварҳои ҳавзаи Наврӯз ин ҷашни мондагори тоҷикбунёди башарият аз ҷониби Маҷмааи умумии Созмони Милали Муттаҳид 23 феврали соли 2010 мақоми байналмила­лӣ гирифт. Эътирофи ҷаҳонӣ касб намудани Наврӯз маҳз дар хусусиятҳои башардӯстона, мардумӣ, эҳтироми ҳамдигар ва тараннуми ҳамбастагии миллатҳо доштани он нуҳуфта аст. Консепсияи одоби ҳамзистиро пайгирӣ кардани Нав­рӯз дар байни қавму миллатҳои гуногун имкон фароҳам сохт, ки он аз ду­риҳои дури умқи таърихи пурталотум то ба имрӯз омада бирасад. Бар пояи Наврӯз боз ҷашн­ҳои Меҳргону Сада дар шароити Истиқлолияти дав­латии ҷумҳурии мо ҷойгоҳи сазовор пайдо карданд. Ҷанбаҳои инсондӯс­тӣ, умуми­ба­ша­рӣ ва таҳам­мул­пазирӣ доштани ин ганҷури мондагори ниёгон акнун манбаи тафохури миллати тоҷик гардидааст.

Таълимоти моваруннаҳрии мазҳаби ҳанафӣ бошад, дар ҷавҳари усули фиқҳии худ принсипҳои таҳаммул­па­зирӣ ва ҳамзистии адён ва фарҳангу тамаддунҳои гуногунро аз даврони давлати мутамаркази тоҷикон – Сомониён парвариш додааст. Ин ду омили муҳим – платфор­маи Наврӯзи тоҷиксиришт ва мазҳаби ҳанафӣ ҳамвазнии созгори диниву дунявиро дар фарҳанги миллии мо собит­қа­дамона нигаҳ доштаанд, ки ҳоло гарави тавонои ҳам­зистӣ, ҳамкорӣ ва ҳамбастагии ҷомеаи шаҳр­вандии мо гардидааст. Аз ин мавқеъ, арзишҳои фарҳанги миллӣ ва муқад­да­соти динии мо бо меъёрҳо ва муқаррароти созмонҳои бай­налмилалӣ низ мутобиқати комил дорад. Тибқи эъломияи ЮНЕСКО, (соли 1995) принсипҳои таҳаммулпазирӣ ба тав­ри зерин муайян шудааст:

«Арзиш ва меъёри иҷтимоии ҷомеаи шаҳрвандӣ, ки дар ҳуқуқи ҳамаи афроди ҷомеаи шаҳрвандӣ ифода мешавад, то гуногун бошанд, ҳамоҳангии пойдор байни дин­ҳо, гурӯҳҳои сиёсӣ, нажодӣ ва иҷтимоӣ таъмин гардад, эҳтиром ба гуногунрангии фарҳангу тамаддунҳои ҷаҳонӣ ва халқҳои гуногун риоя шавад, омодагӣ ба дар­ку ҳамкорӣ бо одамони аз ҷиҳати намуди зоҳирӣ, забон, эътиқодот, расму оин ва бовариҳояшон фарқкунанда ифода ёбад».

Тавсифи мафҳуми таҳаммулпазирӣ дар пешгуфтори Эъломияи Созмони Милали Муттаҳид ба таври зерин сабт шудааст: «Таҳаммулпазирӣ – пурсабрӣ нишон додан ва бо якдигар дар шароити сулҳ ҳамчун ҳамсоягони хуб ҳам­зистӣ кардан аст». Дар ин ҷо ифодаи мазмун на танҳо як тобиши муассири иҷтимоӣ касб менамояд, балки он, ҳам­чунин, ба унвони шарти иҷтимоикунонии муваффақ дар ҳамгироии муносибатҳои иҷтимоӣ фаҳмида мешавад ва шомили тавоноии зиндагӣ карда тавонистан ҳам бо худ ва ҳам бо ҷаҳони одамони дигар – муҳити сағир ва кабир аст.

Матлабҳои баёншудаи таърихӣ нишон медиҳанд, ки дар тӯли асрҳо маҳз набудани низоми ягонаи мабнӣ бар асоси андешаи баробарӣ ва таҳаммулпазирӣ ба маънои пазируфтани андеша, рафтор ва оину фарҳанги дигарон вуҷуд надошт, ки ин боиси ҷангҳои тӯлонии қавмию маз­ҳабӣ мегардид. Аз ин рӯ, масъалаи риояи таҳаммулпазирӣ барои таъмини амнияти ҷомеаи муосир ниҳоят муҳим аст.

Таҳаммулпазирӣ барои нигаҳдории оромии дохилӣ, пеш­гирӣ кардани нофаҳмиҳо, хунсо кардани ғаразҳои сиёсии неруҳои беруна ва безарар гардонидани таъсири онҳо ба устувории давлату миллат ва фарҳангу диёнат нақ­ши меҳ­варӣ бозида метавонад. Баръакс, дар ҳолати набудани таҳаммулпазирии динӣ гуногунии динҳо, конфессияҳо ва маз­ҳабҳо метавонад муҷиби аз дохил заиф гардидани иқ­тидори давлатҳо ва хуруҷи нооромиҳо шавад.

Принсипи таҳаммулпазирӣ дар фаҳмиши муосири он нахуст дар осори маорифпарварони фаронсавӣ Волтер ва Жан-Жак Руссо ҳамчун «механизми таъминкунандаи ҳам­зистии мусолиматомези намояндагони қавм, мазҳаб ва фар­ҳангҳои гуногун» пешниҳод мешавад. Маҳз Рус­со аввалин бор принсипи таҳаммулпазирӣ ва паймони ҷамъиятиро бар хилофи андешаи «ҷанги ҳама бар зидди ҳама» ва «инсон барои инсон гург аст»-ро пешниҳод мекунад. Баъд аз инқилоби Фаронса (1792) аввалин бор баробарии мардум дар асоси принсипи шаҳрвандӣ, новобаста ба мансубияти нажодию мазҳабӣ, эълон гардид. Баъдан, ин принсип дар ИМА ва сипас дар тамоми ҷаҳони мутамаддин татбиқ ёфт.

Ҷумҳурии Тоҷикистон низ аз рӯзҳои аввали Истиқ­ло­лияти давлатӣ дар муқобили даъвоҳои бебунёди исломгароёни наҳзатӣ дастгириро аз принсипи дунявият ва таҳам­мулпазирӣ эълон намуд, ки ин асл дар моддаи якуми Конститутсия дарҷ ёфтааст: «Ҷумҳурии Тоҷикистон давлати соҳибихтиёр, демократӣ, ҳуқуқбунёд, дунявӣ ва ягона мебошад».

Принсипҳои усулии дар ин модда баёншуда дар санадҳои меъёрию ҳуқуқӣ, бахусус дар самти сиёсати дав­латӣ дар бахши дин, пайгирона риоя мегардад. Дар пеш­­гуфтори Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикис­тон «Дар бораи озо­дии виҷдон ва иттиҳодияҳои динӣ» баёни возеҳи фар­ҳанги таҳам­мулпазирӣ ва ҳамзистӣ чунин дарҷ гардидааст: «Бо эътироф ва тасдиқи ҳуқуқи ҳар кас ба озодии виҷ­дон ва озодии пайравӣ ба дин, инчунин баробарии ҳама дар назди қонун, новобаста аз муносибат ба дин ва эъти­қод, дар асоси он ки Ҷумҳурии Тоҷикистон давлати дуня­вӣ аст, бо арзи эҳтиром ва таҳаммул ба тамоми дину маз­ҳаб­ҳо, бо эътирофи нақши махсуси мазҳаби ҳанафии дини ислом дар инкишофи фарҳанги миллӣ ва ҳаёти маънавии халқи Тоҷикистон, қонуни мазкур қабул карда мешавад».

Дар ин ҷо бозгӯ намудани чаҳор принсипи асосии ин пешгуфтор барои дарки моҳияти дунявият ва таҳам­мул­пазирӣ доштани давлати муосири Тоҷикистон бисёр му­ҳим аст:

Якум, «ҳуқуқи ҳар кас ба озодии виҷдон ва озодии пайравӣ ба дин». Бояд гуфт, ки ин принсип метавонад тан­ҳо дар муҳити солими дунявият ва таҳаммулпазирӣ тат­­биқ гардад. Ҳолатҳои нақзи ҳуқуқи башар дар кишварҳое, ки худро ҷумҳурии исломӣ эълон намуда­анд ва ҳизбҳое, ки сифати исломӣ гирифтаанд, далели гӯёи дурустии интихоби ҳа­мин роҳ аз ҷониби Ҷумҳурии Тоҷикис­тон аст.

Дуюм, «баробарии ҳама дар назди қонун, новобаста аз муносибат ба дин ва эътиқод». Танҳо дар шароити дун­явият мумкин аст, ки бароба­рии пайравони дину маз­ҳаб­ҳои гуногун дар назди қонун ва таъмини адолати иҷти­мои­ву судӣ имконпазир гардад. Дар давлатҳои теократӣ хоҳ масеҳӣ, хоҳ мусулмонӣ ва хоҳ динҳои дигар, меъёрҳои воқеии таъмини адолат барои ҳама вуҷуд надорад. Масалан, ҳам дар шариат ва ҳам дар ҳуқуқи муқаддаси масеҳиён пайравони динҳои дигар субъекти комили му­носибатҳои ҳуқуқӣ нестанд. Мусулмон ѓайримусулмонро «наҷас» ва масеҳӣ ғайримасеҳиро «поганный» (палид) мегуфтанд.

Сеюм, «муносибати эҳтиромона ва таҳаммулпазирона доштани давлати Тоҷикистон ба ҳама дину мазҳабҳо». Бояд гуфт, ки фақат принсипи дунявият доштани кишвари мо иҷозат медиҳад, ки намояндагони дину мазҳабҳои гуногун озодона ва бе мамониат ҳаёти диниву фарҳангиро дар асоси қонунгузории амалкунандаи Ҷумҳу­рии Тоҷикистон риоя намоянд ва ҳамзистии комили онҳо андаруни ҷомеаи шаҳрвандӣ таъмин карда шавад.

Чаҳорум, «эътирофи нақши махсуси мазҳаби ҳанафии дини ислом дар инкишофи фарҳанги миллӣ ва ҳаёти маъ­навии халқи Тоҷикистон». Қобили таваҷҷуҳ аст, ки баробари се асли дар боло зикршуда принсипи дунявият барои миллати тоҷик имкон фароҳам меоварад, ки мероси маънавӣ ва динии ниёгонро эҳтиром ва арҷгузорӣ кунад. Аз ин рӯ, нақши махсуси мазҳаби ҳанафии дини ислом дар инкишофи фарҳанги миллӣ ва ҳаёти маънавии халқи То­ҷи­кистон махсус таъкид гардидааст. Сиғаи ифодаи ин мат­лаб, ҳамчунин далолат мекунад, ки таълимоти равия­ҳои дигари дини ислом, бахусус исмоилия низ, дар таърих ва ҳаёти маънавии тоҷикон ҷойгоҳи вежа дорад. Мероси адабӣ ва илмии намояндагони ин равия дар ганҷури адабии форсии тоҷикӣ нақши мондагор дошт ва ҳанӯз ҳам дорад.

Аз ин ҷост, ки дар ҳама суханронӣ ва дастуру су­по­риш­ҳои Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ — Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмома­лӣ Раҳмон ҳамеша ба аҳамияти таърихии интихоби роҳи ­дунявият барои ояндаи дурахшони миллати тоҷик боисрор таъкид мешавад.

Агар Пешвои миллат ҳангоми таҷлили ҷаш­ни 25-солагии Истиқлолияти давлатӣ доир ба ҷойгоҳи иҷ­ло­сияи таърихӣ дар таърихи Тоҷикистони навин сухан рон­да, оғози «роҳи тақдирсозу таърихии халқи тоҷикро бунёди ҷомеаи озод ва давлати демократӣ, ҳуқуқбунёд, дунявӣ ва ягона» муайян карда бошанд, пас дар маросими савгандёдкунӣ 30 октябри соли 2020 вазифаҳои асосиро чунин муайян карданд: «Шиддат гирифтани рақобату бархӯрдҳои тиҷоратӣ, низоъҳои мусаллаҳона дар минтақаҳои гуногуни олам, вусъат пайдо кардани терроризму ифротгаройӣ, тағйирёбии иқлим ва ба таври бесобиқа афзоиш ёфтани бемориҳои нави сироятӣ дар миқёси сайёра собит месозад, ки инсоният ҳанӯз ҳам рӯ ба рӯи таҳдиду хатарҳои замони муосир осебпазир аст ва ба тақвияти ҳамкориву ҳамгироӣ ниёз дорад. Ба ин манзур, мо минбаъд низ муносибатҳои дӯстона ва ҳамкориҳои судмандро бо ҳамаи кишварҳои олам ва пеш аз ҳама, бо кишварҳои ҳамсоя, инчунин, шарикони стратегиамон густариш дода, робитаҳоямонро бо онҳо ҷиҳати таъмин намудани манфиатҳои миллии кишвар дар дурнамои миёнамуҳлат ва дарозмуддат ва бо дарназардошти воқеиятҳои даврони муосир дар чорчӯбаи ташкилоту созмонҳои байналмилаливу минтақавӣ вусъат мебахшем». Пас, моро зарур аст, ки ба хотири сулҳу субот ва оромии ҷомеа паҳлуҳои гу­ногуни суннатҳои волои фарҳанги миллӣ ва динию эътиқодиамонро мутобиқ ба талаботи замони муосир эҳё карда, кишвари азизамонро ба таври писандида ба ҷаҳониён муаррифӣ намоем ва обрӯи онро дар арсаи байналмилалӣ боз ҳам баланд бардорем.

Файзулло БАРОТЗОДА,

раиси Комиссия оид ба одоби вакилони Маҷлиси намояндагони Маҷлиси Олии

Ҷумҳурии Тоҷикистон, узви фраксияи ҲХДТ